onsdag 7 november 2007

Bedrifter

Igår var dagen som tog priset på alla de sätt.
Måndagen var inte heller bra, men igår hade jag kunnat slå ihjäl folk.
Väl inne i omklädningsrummet på bassängsträningen säger en ledare att "du ska inte vara här".
Neheej...?

Det visade sig att i samband med att jag blivit remitterad till sjukgymnasterna på sjukhuset, så hade min bassängträning via sjukgymnasterna på vårdcentralen tagits bort.
Vad bra att man blir informerad.
Nu var resan in till Karlstad bara onödig, och det var bara att rikta in sig på hemfärd igen.

Väl hemma påbörjades samtalen emellan det otroligt oseriösa bolaget i Hässleholm.
Folk undrar om vi inte läste villkoren innan vi tecknade Mazons försäkring.
Jo, vi ögnade igenom det och trodde väl att de 20 karensdagarna var det som ställde till det nu när de inte vill hjälpa till med veterinärkostnaderna.
Dock står det att 20 dagars karens endast gäller vid sjukdom, inte om det sker en olyckshändelse. Vid olycksfall gäller försäkringen.

Så kan man ju tolka saken olika, ja visst.
Men inte kallar varken jag eller djursjukhuset det för sjukdom när en valp får i sig något olämpligt.
Någon har tyckt att vi åkte in i onödan.
Valpen har 39.9 graders feber, kan inte bajsa på över ett dygn och kräks blod. Ska jag då INTE åka till veterinären??
Nej, det hade nog varit bättre att ge honom ett par Alvedon och bäddat ner honom i sängen, det borde jag ju ha gjort förstås.

Samtalet som ägde rum igår förmiddag emellan mig och en skadereglerareSveland var väl egentligen det värsta jag varit med om på länge.
Jag ifrågasatte deras beslut på flera sätt, och slog tillbaka med de saker som jag visste mig ha kött på benen för när hon drog upp något nytt.
Men när hon satt och tydligt uttryckte något som till och med står med raka motsatsen i deras villkor, då blev jag förbannad.

Att de som försäkringsbolag inte säger sig veta hur och vad och när, ok då, då får vi väl visa hur och vad och när.
Men att sitta och tala om för mig på släpig småländska med tuggummi i munnen att försäkringen inte gäller det datum som står i pappren, utan det datum när de har fått sina pengar, det var som att osäkra en bomb i min hjärna.

"Men du borde ju se att försäkringen är betald och det i god tid, för vi hade till den 8/11 på oss?"

"Jaa men alltså, hur skulle det se ut om vi satte ut försäkring innan det datum vi fått betalt?"*smask, smask*

"Men det står i era villkor att det är datumet på pappret som gäller som försäkringsperiodens start."

"Men det förstår du väl att vi inte kan lova något sånt?"*smask, smask*

För att sedan ändra till att det inte var pga att Mazon var oförsäkrad som de inte ville betala, nu var det att de trodde att han varit sjuk långt innan.

"Vi måste se valpbesiktning för att ställa oss till om vi kan godkänna något sånt här, förstår du väl."*smask, smask*

Till att kontra med att det var de 20 dagars karensen som var det korrekta i fallet.
Han hade ju varit SJUK, och då gällde inte försäkringen.

"Ja, men han hade inte varit sjuk om det inte att hade varit för en OLYCKSHÄNDELSE."

"Hur ska vi kunna veta att det var en olyckshändelse?"*smask, smask*

Nej det är klart.
Vi lägger ju fram allt som går att tugga på, så får han välja själv vad han vill ha. Vi brukar till och med lägga en extra strumpa i maten, så att han verkligen får i sig något rejält.

Jag frågade hur vi skulle göra med de räkningar vi fått som egentligen skulle ha betalats av dem.

"Skulden är ju din, den får du betala själv."*smask, smask*

När jag sa att detta kommer vi att överklaga, så säger människan att det går ju bra att göra, men räkna inte med att få några pengar.

Jag avslutade med att fråga om det här samtalet spelades in.

"Nej, sånt gör inte vi."

"Det var jävligt synd det!"

Sedan lade jag på, hoppas det klickade hårt i hennes dumma öron.
Tyvärr glömde jag i stridens hetta att fråga vad hon hette, för det här samtalet hade jag velat ta upp med någon högt stående person inom bolaget.
Men som sagt, tyvärr. Det är lätt att vara efterklok.

Jag var så upprörd efter mitt samtal att jag ringde sambon på hans arbete och svor högt över detta.
Efteråt ringde jag även ett annat stort försäkringsbolag för att bara fråga vad de tyckte om situationen.
Gissa om jag blev paff när kvinnan i luren frågar om det är Sveland vi har att göra med...
Hon hänvisade oss också till en reklamationsnämnd, och gav mig flera bra tips på vägen i detta. Eloge för vettiga människor.

Kan också berätta att vi har pratat med djursjukhuset, och att de står helt bakom oss i detta. Det känns väldigt bra!

När sambon kom hem ringde även han till Sveland för att fråga vad som hände egentligen. Han är mycket lugnare än mig, och väldigt duktig på att argumentera.
Snopna blev vi båda när han fick prata med en tjej i kundtjänst som glatt och trevligt talade om att de bara ville ha in alla papper för en bedömning.
Hon sa varken bu eller bä, utan ville bara ha in kopior på det vi hade.
Sambon frågade om hon kunde se vem jag pratat med under förmiddagen, vi ville väldigt gärna ha tag i den människans namn.
Dock hade inget noterats.

Tur för henne.

1 kommentar:

Anonym sa...

Både jag och min mamma har haft problem med sveland djurförsäkring o vi har hört fler andra oxå. Förstår inte att dom ens existerar längre.
Stå på er!!!