torsdag 26 juli 2007

I Värmeland ja där vill jag bygga och bo...

Tänk att det ska vara en sådan omöjlighet att finna ett hus att hyra eller köpa!
Vi har letat ett tag nu och varit på flera husvisningar. De få gånger det har varit något av intresse för oss, så har det blivit budgivning å det grövsta.
Vi har mången gång förbluffat sett varandra i ögonen, och kan inte förstå hur en del hus kan kosta så mycket pengar. När det är så mycket renovering på dem!
En del är rena fuskbyggena från början, men ändå går de lätt för över miljonen.
Bara för "läget", som det heter. Alla vill ju bo på landet.

Nu har vi dock kommit fram till att det antagligen är mer intelligent att hyra boende ett tag till framöver, och spara pengar för ett husköp längre fram.
Skulle något gå sönder så ska ju(i normala fall, dock inte i vårt..) hyresvärden stå för kostnaden. Hade man ägt själv, skulle det vara vi själva som fick lägga ut.
Som boende i ett litet hus på landet redan, så vet man hur mycket som kan gå sönder bara på några dagar, och därför är innebörden i att hyra ganska så smart.

Problemet är dock att hitta ett som det inte redan finns hyresgäster i.
Ett som inte är för litet, och som har alla tänkbara saker som man behöver för ett året-runt-boende: vatten, el, avlopp, isolering osv.
Under gårdagen ägnade jag stor möda på att fråga folk som jag vet har bostäder för uthyrning, dock utan resultat.
När timmen blev för sen att ringa runt, satt jag obönhörligt på MSN och samlade in namn på eventuella hyresvärdar i området för Väse och Ölme.
De områden vi skulle kunna tänka oss att bo i.

Sambon jobbar numer i Karlskoga och mitt jobb ligger ju i Karlstad, så Väse eller Ölme är en ganska bra mittpunkt.
Dessutom känner vi ju en hel del människor på båda ställena och även om vi söker lugn och fridfullhet på landet, så vill vi ändå närheten till våra vänner och bekanta.
Min pappa ligger dessutom begravd i Väse, och att ha nära dit är viktigt för mig.
Går ofta dit med mina tankar och överlägganden, och pappsen får höra både det ena än det andra där han så fridfullt sover. Och faktiskt är det mycket lättare att göra sig hörd där, än vad det är hos mamma som lever. Konstigt va? :)

Hur som helst, någon som känner till hus för uthyrning i Väse- eller Ölmeområdet - hör av er!
Det börjar bli lite brått, för vi är alldeles för trångbodda och trivs inte alls så bra här längre, bl.a. med all yttre påverkan som jag skrivit om tidigare.
Ska sätta ut lite lappar på affärer idag med.
Hoppas verkligen att det ger något, för detta går snart inte längre.

1 kommentar:

Anonym sa...

Skulle bara kolla, så att det funkade här...