måndag 6 augusti 2007

The Queen

Så är det måndag och helgen med den kompetenta dagen för trötta människor har avlöpt.
Skrev igår att jag faktiskt inte gjort någonting, men det stämmer egentligen inte.
För geniknölarna har gnuggats rejält framför datorn både fredag, lördag och söndag.

Förstås är det Travian, nätspelet jag är helt insnöad på, som har tagit upp min intellektuella hjärnhalva alla dagarna.
På den servern jag jobbat med i helgen, så är jag en hyfsad spelare.
Medelstor, med elva byar i nuläget och en hel del soldater.
Ändå så är det en fjolla som har tänkt sig att jäklas, och så illa blev läget till slut att jag fick frångå min eget startade allians och byta upp mig till en annan. Naturligtvis tog jag med mig mina alliansmedlemmar, kunde ju inte lämna dem i sticket heller.

Trots alliansskapet med den ganska stora alliansen, och trots att jag själv utvecklade mina byar till max under natten mellan lördag och söndag, så vill inte människan ge med sig.
Nu är han bara arg för att jag sumpade hans tidigare planer, och vill bara demolera.
Ja ja, kom igen då puttefnask! :E

Mitt i all orostämning och krig, så satte jag mig sonika djupt ner i soffan med en mugg rykande kaffe och en förpackning kakor och lät ögonen följa ett skådespel på TV-rutan.

Filmen The Queen hade äntligen hittat in i DVD-spelaren, och jag som inte trodde att den var något annat än ren monarkipropaganda, satt faktiskt mycket fascinerad och följde dialog på dialog.
Visst handlar den om Englands drottning, men framför allt handlar det om hennes agerande för tio år sedan i samband med Prinsessan Dianas tragiska olycka och bortgång.
I samma veva börjar även Storbritanniens föredetta premiärminister Tony Blair sin post, vilket blir en ganska så hektisk och jobbig start.

Så visst handlar den om "The Queen", men också mycket om Blair, prinsessan Diana och ganska mycket om hur befolkning och övriga världen agerade i samband med dödsbudet av Diana.
Mycket välgjort, sevärt, tänkvärt och rörande.
Och mycket välspelat av Helen Mirren som "The Queen", helt otroligt faktiskt. Den Oscars-statyetten var hon absolut värd!

Har du inte sett filmen, så tycker jag att du ska göra det. Du kan ju inte mer än gilla eller ogilla eller hur?(kändes bättre än att skriva hata eller älska, det är så stora motpoler.)

Själv är jag en riktigt utpräglad filmnörd, och inte har det blivit mindre film utav att man varit sjukskriven - nix pix!
DVD-spelaren har gått varm mången gång under den här tiden, och jag har sett både bra och sämre filmer. Mestadels bra faktiskt, och det är ju bra.
Först att vara sjuk och sedan att se en massa dåliga filmer - ingen höjdare. Man behöver ju piggas upp mitt i det tråkiga, och det görs hyfsat av en bra film.

Bra filmer som setts är bl.a:
Eight Below, På andra sidan häcken, Babel, Human Trafficking, The Departed, Apocalypto och Music & Lyrics.
Högsta poäng för den mest sevärda filmen är dock NÄR MÖRKRET FALLER.
Oj oj, den ligger på en helt annan nivå, och den är dessutom svensk!
Ja, ni läste rätt. En svensk otroligt bra film och nu snackar vi inte Beck, Wallander eller Ingmar Bergman på något sätt. Vi snackar en helt annan dimension på svensk film.

Så innan ni bestämmer er för att se The Queen, så tycker jag att ni definitivt måste se När mörkret faller. Mer filmvaluta är svårt att få - speciellt då som den faktiskt är svensk.

1 kommentar:

Anonym sa...

du har väll sett filmen sleepwalker.....??? bäst du sover me ett öga öppet. tänkte på de när ja läste om snubben innan men kul va de!!