fredag 3 augusti 2007

En dag för trötta människor

Låg och tänkte igår innan jag somnade, vem är det egentligen som kommer på vilka de där viktiga dagarna ska vara och när de ska vara i almanackan?
Som exempel har vi Internationella Kvinnodagen, Värnlösa barns dag, Fettisdagen, Kanelbullens dag o.s.v.
Vilka är det som får upp idén och sen lyckas att få igenom det?
Satt och bläddrade i min lilla kalender och blev snopen över vilka "speciella" dagar det egentligen finns. Och hur många de är.
Titta själva så får ni se.

En del av dagarna är ju faktiskt väldigt bra, själv uppskattar jag speciellt både Fettisdagen, Våffeldagen och Kanelbullens dag extra mycket. Hörde att det ska finnas en Pannkaksdagen också, så det ska jag givetvis ta fasta på. Inte med fasta dock.. :)
Tycker dessutom att det helt klart borde finnas Glassdagen, Internationella Pizzadagen, Chokladpralinernas dag, och jag hoppas definitivt att någon ska klubba igenom för det snart.

Idag tänkte jag själv klubba för en speciell dag,
nämligen DAGEN FÖR TRÖTTA MÄNNISKOR.
För en sådan dag borde det absolut finnas, och den ska ligga på en fredag och vara röd, så man får vara ledig och därmed en lite längre helg.

Detta gäller ju dock endast de stackare som sitter och träter på sina jobb måndag-fredag, alla gör ju dock inte de arbetstiderna. Om så vore, så skulle Sverige gå under.
Men jag tänker naturligtvis även klubba för att hela befolkningen ska vara ledig hela helgen efter Dagen för trötta människor.
Detta så att alla kommer att förstå innebörden av att få rå om sig själv och sin familj, få sova ut och inte behöva bry sig alls. Och att det faktiskt finns en speciell helg för det, eftersom vi svenskar uppenbarligen är så styrda av kalendrar och scheman - det är viktigt.

Nu kanske inte denna dagen kommer som något lika fantastiskt som Dagen för terrorismens offer eller så, men det skulle helt klart komma högre i "Speciella dagar-TOPP 10".
Och jag tror att jag skulle kunna få lite eloge för det hela på något sätt också..

Idag utser jag den iallafall för mig själv.
Jag hade tänkt att köra lite saker till nya lyan även idag, och packa ner lite saker i stilla mak.
Men jag kände bara när jag vaknade att -nej, inte idag.
Det kan förvisso bero på vädret som gör att varenda led i kroppen stramar upp sig, och mitt goda humör sjunker till nivå zero.
Det är faktiskt det mest troliga.
Men sen så kändes det lite bättre när jag kom fram till att detta skulle vara min "tröttisdag". Och nu är jag så inne i det redan att jag faktiskt funderar på att skippa frukosten, och istället hugga in på den bit kladdkaka som bara står i kylen och torkar.

Sen krypa ner i soffan med en massa filtar och ostbågar och sätta på DVD:n med någon halvspännande film i.
Då gör det nämligen ingenting om man somnar. För det få man göra idag.
Fördelen med DVD eller VHS är ju att man kan backa/spola tillbaks och titta ifrån där man började missa.

Gud vad skönt jag ska ha idag!
Kanske ska börja med sambons Daimglass som ligger i frysen...?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken bra idé! Jag röstar direkt för en sådan dag!

Anonym sa...

Ja min daimglass var ju borta iaf
*mutter*

Anonym sa...

Då gjorde hon ju som hon skrev då :-)